Jaké texty nacházíme v Rukopisech? Z hlediska žánru obsahují Rukopisy orální (ústní) poezii. Tento žánr byl velmi rozšířen ve starověku u mnoha evropských i jiných národů. Orální poezii přednášeli specializovaní pěvci – bardové u Keltů, skaldové ve Skandinávii, vaideloti u Litevců, skomoroši v Rusku, guslaři u jižních Slovanů. Recitaci doprovázeli několika tóny hudebního nástroje. (V Německu se pro tento přednes užíval pojem singen-sagen.) Na rozdíl od jiných národů, v Čechách neexistují žádné záznamy ani jiné stopy orální poezie – kromě našich sporných Rukopisů.
Poezie Rukopisů je tedy určena pro hlasitý přednes, nikoli pro čtení. Proto je lepší nepoužívat termín „básně Rukopisů“, ale hovořit o písních.
Jak řekl již Goethe, na viděném máme rádi nové, na slyšeném máme rádi známé. Vzpomeňme, jak často se v písních uplatňuje opakování určitých slov – rýmy, refrény, vzpomeňme na opakování situací v pohádkách a ve vtipech. Tak i orální poezie užívala opakovaných delších či kratších skupin slov, nebo ustálených obratů, jež se nazývají formule a formulové výrazy. Ty nalézáme i v Rukopisech.
Líčí-li recitátor v jedné písni dva stejné děje, opakují se tytéž nebo jen málo pozměněné verše. Např. v písni Čestmír přikazuje Čestmír Vojmírovi vykonat oběť bohům:
Nynie vsedni ty na ručie koně, | Ty nyní sedni na rychlé koně, prolétni lesy jelením skokem tam do doubravy: tam u cesty ční skála, bohům milá, a na jejím vrcholku obětuj bohům, bohům zachráncům svým, za vítězství minulé i za vítězství příští! |
Vojmír zanedlouho oběť vykoná:
I vsěde Vojmír na ručie koně, | I vsedl Vojmír na rychlé koně, |
Mnohem častější jsou v Rukopisech kratší formule, spočívající v opakování několika slov:
Zevzni vícestvie k Neklanu radostnu uchu | Zazní vítězství Neklanovi radostně v uši a kořist zhlédne radostné Neklanovo oko. |
Ve formulových výrazech se opakuje pouze struktura, rytmická výstavba veršů:
Káže kněžna vypraviti posly: | Rozkázala kněžna poslům svolat Svatoslava od Libice bílé, tam, kde rostou doubraviny mladé; Lutobora z Dobroslavska chlumce, tam, kde Labe z vod Orlice pije; |
Typickými ozdobami nerýmované poezie Rukopisů jsou figury, opakování jediného slova. Někdy je taková figura pouze rytmickou „vycpávkou“:
jesti tamo hora nevysoká, | tam se zvedá hora nevysoká, nevysoká, Hostajnov má jméno |
Častěji figura vyplývá přímo z opakovaného děje:
Ranú, opět ranú | a ranou a novou ranou Vlaslava srazí k zemi. |
Představte si gestikulaci přednašeče, která se zde nabízí! Připomínám, že epické písně Rukopisů jsou určeny posluchačům, kteří mají rádi bojové scény. Jinde se určité slovo opakuje v drobné obměně:
Řváše na hradě Kruvoj řvaniem býka, | Křičel na hradě Kruvoj jako býk řvoucí, burcoval křikem chrabrost ve svých lidech a meč jeho padal na Pražany jako stromy ze skály. |
Všimněte si v poslední ukázce také pozoruhodného zobrazení psychického jevu – Kruvoj „řval chrabrost v svoje lidi“ – jako by konkrétní, zcela věcná chrabrost přecházela z jeho úst do lidí. Kromě toho je zde nenápadné přirovnání Kruvoje k býkovi.
A když si dá orální pěvec záležet, vytvoří z opakovaných slov celý složitý vzor:
Roznosi sě radost po vsiej Praze, | Roznesla se radost celou Prahou, roznesla se radost vůkol Prahy, rozlétla se radost celou zemí, celou zemí od radostné Prahy. |
Z dalších poetických ozdob zmiňme pouze krátce ustálené přívlastky (rychlí koně, jasné slunce, lítá bouře), zvukomalbu (dravá ostrá drápy) a vkládání krátkých přísloví (kyj palicu málo kdy zadrží).
*
Nyní bych chtěla ukázat, že texty Rukopisů počítají s hlasitým, důrazným přednesem určitých slov nebo celých veršů. Julius Enders ve svém podrobném Estetickém rozboru Rukopisů, když uvažuje o přízvuku na jednotlivých slovech, cituje pro srovnání německá hesla: „Wir haben Hunger! Helft euch selber! Wählt Thälmann!“ (Máme hlad! Pomozte si sami! Volte Thälmanna!) Tak i v Rukopisech poznáváme, že některá místa jsou určena pro přednes silným hlasem:
„Záboj bratřě, ty udatný lve, | „Záboji, bratře, ty udatný lve, neustávej dál drtit nepřítele!“ |
Nejznámější příklad je řeč rozzlobeného Chrudoše před kněžnou Libuší:
Vstanu Chrudoš ot Otavy krivy, | Povstal Chrudoš od Otavy křivé, žluč se rozlila mu po útrobách, prudkostí se třásl po všem těle, máchl rukou, vzkřikl jak býk bujný: „Běda ptákům, k nimž se zmije vplíží, běda mužům, kterým žena vládne! Vládnout nad muži jen muži sluší, prvorozený má právo dědit!“ |
Ve slově „gore“ zazní výrazně hláska „r“. Všimněte si též přirovnání ke lvu, k turovi. Rázný, energický přednes, doprovázený i gestikulací či zvukem nástroje, byl jistě pro posluchače velmi působivý.
Zapátrám-li v paměti po obdobné hlasitosti v české poezii, vybavují se mi verše Jana Nerudy, ctitele a zastánce starobylosti Rukopisů:
My přijdem blíž, my přijdem blíž,
my světů dožijeme,
my bijem o mříž, ducha lvi,
a my ji rozbijeme!
Domácí úkol: najděte v tomto úryvku formule, figury a přirovnání.